Kwalitatief goed onderwijs!

Kwalitatief goed onderwijs!

In het schoolplan (2023-2027) hebben we voor dit schooljaar (2024-2025) ons als doel gesteld om de huidige combinatiegroepen onder de loep te nemen. We hebben op dit moment namelijk door de gehele school heen combinatiegroepen (1/2, 3/4, 5/6 en 7/8). De insteek was om de visie hierachter te herijken en te kijken naar waar staan we voor, levert dit kwalitatief goed daltononderwijs op (hier staan we voor) en hoe ziet de toekomst eruit. In het proces kwamen we erachter dat we de stap naar enkele groepen willen (en moeten) maken om de kwaliteit te waarborgen, de werkdruk onder de leerkrachten te erkennen en aan te pakken en om andere doelen/acties de komende jaren vorm te kunnen geven.  

De afgelopen periode hebben we dit samen onderzocht. Samen? Ja binnen het team hebben we meerdere momenten (studiedagen en teambijeenkomsten) samen gesproken over dit onderwerp (van breed tot concreet). De Kinderraad is over dit onderwerp met de directie in gesprek gegaan. Groep 7/8 heeft zijn/haar mening gedeeld hierover met directie. Ook zijn er verschillende inloopmomenten georganiseerd om met ouders hierover in gesprek te gaan en van gedachten te wisselen. Alle input hebben we verzameld en voorgelegd aan de MR die afgelopen april heeft ingestemd met de overstap naar enkele groepen (met uitzondering van groep 1/2). 

Uiteraard nemen we de krachten/succes van combinatiegroepen mee naar het vormgeven van ons onderwijs de komende jaren:
- Een sterk pedagogisch klimaat: leren van en met elkaar, het helpen van elkaar en er zijn voor elkaar, binnen en buiten de groep. 
- Samenwerken: zowel in de klas als het groepsdoorbroken werken nemen we mee met creatieve ideeën voor de toekomst. 
- Zelfstandigheid: zelf aan de slag met een (geplande) (keuze)taak of bijvoorbeeld de uitgestelde aandacht, omdat de juf/meester even aan de slag is met een aantal andere kinderen. 
- Samen nadenken over kwalitatief goed onderwijs in PLG's, werkgroepen en binnen het team. Deze structurele momenten blijven we schoolbreed inplannen en vasthouden. Hoe belangrijk en leuk is het om structureel samen over goed onderwijs na te mogen denken en waar het kan krachten te bundelen of dubbel werk te voorkomen?
  
............. en uiteraard nog veel meer!

Enkele quotes van de kinderen:
- Leerling groep 8: “Het komt een jaar te laat, want nu zit ik in groep 8 en had graag ook enkele groepen gewild”, “Het is fijn om samen met alle kinderen van groep 8 na te denken over 
de musical, het kamp en alle groep 8 dingen, in enkele groepen is dit makkelijker”
- Kinderraad: “Het is fijner om allemaal dezelfde uitleg te krijgen, de leerkracht hoeft dan maar 1 uitleg te geven en heeft sneller de tijd om vragen te beantwoorden.”
- Kinderraad: “Ik heb nu veel vrienden, maar zit niet elk jaar bij alle vrienden in de klas. Als ik langer bij mijn vrienden in de klas zit, kan ik nog betere vrienden maken”.


Kortom, onze gondel vaart verder en vanaf komend schooljaar (2025-2026) zijn er op De Gondelier enkele groepen (uitgezonderd groep 1/2) waar we kwalitatief goed daltononderwijs blijven verzorgen.

Media
  • WhatsAppImage2025-04-30at14.08.21
De Gondelier, voor ouders
die op zoek zijn naar een
passende school voor hun kind(eren)!

Contact

Zwartsluiskade 2
3826 EG Amersfoort

033-253 04 01
info.gondelier@meerkring.nl

Ben je op zoek naar een stageplek? Mail dan naar 
stage.gondelier@meerkring.nl voor meer informatie over de mogelijkheden. 

 

Volg ons

Wij communiceren met onze ouders via Parro. Daarnaast is onze school te vinden op Facebook, LinkedIn en Instagram. 
https://instagram.com/ods_degondelier?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA==

Stichting

ODS De Gondelier  is aangesloten bij Meerkring. Meerkring is een stichting voor openbaar en algemeen bijzonder onderwijs en heeft 21 aangesloten scholen.

Wil je werken in het basisonderwijs in Amersfoort, heb je een vraag of ben je benieuwd wat Meerkring precies doet? Kijk dan op www.meerkring.nl

Stichting Meerkring
Amsterdamseweg 41
3812 RP Amersfoort

Tel.: 033 479 98 17
E-mail: info@meerkring.nl
Lees verder